Η επόμενη μεγάλη προσφορά του αφορά την ιερατική μου διακονία. Τρία χρόνια πριν τολμήσω να προσεγγίσω το φρικτό Θυσιαστήριο (στις 8 Ιανουαρίου 1963), μου έστειλε από το θεοβάδιστο όρος Σινά επιστολή, που θα την χαρακτήριζα πνευματική πυξίδα για την ζωή ενός Ιερομονάχου. Έγραφε μεταξύ άλλων ο όσιος Γέροντας:
Εν Χριστώ αδελφέ…,χαίρε και αγάλλου εν Κυρίω πάντοτε.
Εύχομαι ο υπό Ιωάννου Βαπτισθείς Κύριος ημών Ιησούς Χριστός να σας χαρίζη πάντα υγείαν ψυχής και σώματος, και να σας φωτίζη και οδηγή με το λαμπρό του αστέρι στον δρόμον της πνευματικής τελειότητος…
Δια να γίνη κανείς καπετάνιος, θα πρέπη να γίνη πρώτα μούτσος. Δια την αγάπην του Χριστού, δεν πάω με αυτά να δείξω ότι εγώ έχω πείραν κ.τ.λ. Αλλά λόγω του ότι σας αγαπώ και ενδειαφέρομαι δεν την καλήν πνευματικήν σας προόδον, όπως δεν παύω να Σας ενθυμούμαι στις προσευχές μου τις ταπεινές.
Εάν θέλετε να κάμετε δράσιν οργανωμένην, είναι κάτι το τεχνικό και όχι φυσικό, διότι αυτοί που ξεκινούν δια ένα τέτοιο έργο, πηγαίνουν πρώτα σε τεχνίτην άριστον, φτειάχνονται πρώτον και μετά φτειάχνουν άλλους. Την ζουν πρώτα και μετά διδάσκουν την ζωήν αυτήν και εις άλλους. Έτσι ξεκινήσανε και όλοι οι Άγιοι Πατέρες. Το να έχη κανείς την μάχαιρα του λόγου μόνον δεν ωφελεί, διότι πολλά πράγματα δεν κόβονται με την μάχαιρα του λόγου παρά με την μάχαιρα του Πνεύματος. Όταν συγκεντρώνονται θεολόγου και ξεγυμνώνουν την μάχαιρα του λόγου και προχωρούν, επόμενον είναι να χτυπηθούν χωρίς να καταλάβουν από πού τους ήρθε. Επειδή ο εχθρός μας διάβολος δεν είναι ορατός αλλά αόρατος, δι’ αυτό χρειάζεται η μάχαιρα του Πνεύματος που είναι αόρατος. Και δια να αποκτήση κανείς αυτήν, χρειάζεται αγώνας. Να δώση κανής αίμα, δια να λάβη Πνεύμα.
Εάν θέλετε να κάμετε δράσιν οργανωμένην, είναι κάτι το τεχνικό και όχι φυσικό, διότι αυτοί που ξεκινούν δια ένα τέτοιο έργο, πηγαίνουν πρώτα σε τεχνίτην άριστον, φτειάχνονται πρώτον και μετά φτειάχνουν άλλους. Την ζουν πρώτα και μετά διδάσκουν την ζωήν αυτήν και εις άλλους
Λίγο πολύ όλοι αδελφέ μου, άπαξ δεν έχουμε εκδυθή τον παλαιόν άνθρωπον, είμεθα σκλαβωμένοι από τον εχθρόν. Δια να μπορέσουμε να ελευθερωθούμε, πρώτον πρέπει να αρχίση η μυστική εργασίας εις τον εαυτόν μας. 2ον: Να πιάσουμε φιλία με Βασιλέα Ισχυρόν. 3ον: Να κάνουμε επανάστασιν εσωτερικήν κατά του εχθρού, ενισχυόμενοι φυσικά από τον ισχυρόν Βασιλέα Χριστόν. 4ον: Αφού ελευθερωθούμε, να στήσουμε την κυβέρνησιν με κυβερνήτην τον Χριστόν, και να φρουρήσουμε την χώραν από ξένες προπαγάνδες, «λογισμούς», και μετά να ενισχύουμε και άλλες χώρες δια να λάβουν την ευλογημένην αυτήν ελευθερίαν των παθών. Δια να βαδίση κανείς αδελφέ μου φυσιολογικά, θα πρέπη να κάμη νομίζω ούτως.
Υπάρχει μία καλή περίπτωση, εάν θέλετε να έλθετε εδώ στο Σινά, να καθήσετε 2 ή 3 χρόνια, να περάσουν τρόπον τινά και τα χρόνια αυτά της νεανικής ηλικίας με πνευματικούς αγώνας «το κατά δύναμιν». Ακόμη και την ιερωσύνην εάν θέλετε να λάβετε εδώ, και μετά εάν θέλετε να βγήτε δια να ωφελήσετε και άλλους, να γίνη και αυτό. Το πιο σωστόν είναι να λάβη κανείς πληροφορίαν, αλλά δεν πειράζει έστω και να κάμη κανείς ένα τέτοιο, διότι ο Κύριος εξετάζει τα ελατήρια που κινείται κανείς. Σας κάμω και την εξήγησιν αυτήν: Ξεκινώντας, να έχετε πίστιν και αυταπάρνησιν. Να ειπήτε στον λογισμόν σας ότι, εάν ο Θεός μας αξιώση να λάβωμε και εμείς το μακάριον τέλος των εν Σινά και Ραϊθώ αναιρεθέντων, ας είναι δοξασμένον το πανάγιον όνομά Του, χιλιάδες-χιλιάδες φορές δοξασμένον…
Σε ασπάζομαι αδελφικώς, Παΐσιος
Απόσπασμα από το βιβλίο: Ό Όσιος Παϊσιος (Μαρτυρίες-Περιστατικά-Διδαχές), Ενωμένη Ρωμηοσύνη, Ορθόδοξο Βίωμα 3, Θεσσαλονίκη 2016, σελ. 172-174