«Φαιδρὰ μὲν ἡ παρελθοῦσα Ἑορτή, ἔνδοξος ἡ παροῦσα ἡμέρα.
Ἐν ἐκείνῃ, τῷ Σωτῆρι Μάγοι προσεκύνησαν·
ἐν ταύτῃ δὲ τὸν Δεσπότην δοῦλος κλητὸς ἐβάπτισεν.
Ἐκεῖ Ποιμένες ἀγραυλοῦντες, εἶδον καὶ ἐθαύμαζον·
ὧδε φωνὴ τοῦ Πατρός, τὸν μονογενῆ Υἱὸν ἐκήρυττε»
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
Ἡ Δεσποτική ἑορτή τῶν Θεοφανείων ἀκολουθεῖ τήν Μητρόπολη τῶν Ἑορτῶν, πού εἶναι ἡ Θεία Γέννηση καί Ἐνανθρώπιση τοῦ Σωτῆρα Χριστοῦ∙ γιά τό λόγο αὐτό ἔχει ἰδιαίτερη Χάρη. Τότε ἐπικυρώθηκε ἡ ἐλπίδα τοῦ κόσμου, πού ἀνέμενε τόν Λυτρωτή. Τώρα ὁ Λυτρωτής δέχεται τό Βάπτισμα καί ἀρχίζει τό ἔργο τῆς σωτηρίας. Στό ἔργο αὐτό συμμετέχει ὁλόκληρη ἡ Ἁγία Τριάδα: «ἡ τῆς Ἁγίας Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις».
Στήν προηγούμενη ἑορτή «νήπιον εἴδομεν τόν Ἰησοῦν», ἐνῶ στήν παροῦσα «τέλειον ὁρῶμεν» τόν Σωτῆρα μας. Τό ἔργο Του διενεργεῖται στό φῶς, σέ ἀντίθεση μέ πολλά ἀνθρώπινα ἔργα, πού ἐξελίσσονται στό σκοτάδι, γιατί δέν ἀντέχουν στή καθαρότητα καί στή διαφάνεια τοῦ φωτός. Τό φῶς τῆς ἡμέρας, τό φυσικό φῶς, ἐναλλάσσεται μέ τό σκοτάδι τῆς νύχτας. Αὐτή ἡ ἐναλλαγή μᾶς δίνει τό φυσικό ἡμερονύκτιο, πού ἀξιοποιεῖται ἀπό τή Θεία λατρεία ὡς 24ωρος Λειτουργικός Χρόνος, ὅπου τιμοῦμε πρώτιστα τήν Ἁγία Τριάδα καί τό ἑκάστοτε ἱερό γεγονός, καί τήν ὁμάδα τῶν ἑορταζόμενων Ἁγίων τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ Χριστός, ὡς τέλειος Θεός καί τέλειος ἄνθρωπος, δέν εἶχε ἀνάγκη τοῦ Βαπτίσματος, γιά τήν ἀπαλλαγή ἀπό τό Προπατορικό ἁμάρτημα. Ὡστόσο, βαπτίζεται ὡς ἄνθρωπος, ἐγκαινιάζοντας τό ἱερό Χριστιανικό Βάπτισμα, τελούμενον εἰς τό Ὄνομα τῆς Ἁγίας Τριάδος. Ὁ Πρόδρομος Ἰωάννης, ὁ φλογερός κήρυκας τῆς μετανοίας, βάπτιζε πρίν ἐκείνους πού ἔσπευδαν κοντά του στόν Ἰορδάνη ποταμό. Ὅμως ὁ κόσμος ὅλος λαχταροῦσε Φῶς, “περισσότερο φῶς”. Λαχταροῦσε τό «Φῶς τό ἀληθινόν, αὐτό πού φωτίζει τόν κάθε ἄνθρωπο πού ἔρχεται στόν κόσμο» (Ἰω. 1, 1-17).
Στόν ποταμό Ἰορδάνη ἔλλαμψε τό Φῶς. Γι’ αὐτό καί ἡ σημερινή ἑορτή ὀνομάζεται «Φῶτα». Ὁ Χριστός εἶναι «Φῶς μέγα», ὅπως τό προεῖπε ὁ προφήτης Ἡσαΐας. Εἶναι «Φῶς εἰς ἀποκάλυψιν ἐθνῶν», ὡς προφήτευσε ὁ Πρεσβύτης Συμεών. Εἶναι τό «Φῶς ἀληθινόν, αὐτό πού φωτίζει τόν κάθε ἄνθρωπο, πού ἔρχεται στόν κόσμο», ὅπως ἔγραψε ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης. Εἶναι τό ἄκτιστο καί ἄδυτο φῶς. Εἶναι φῶς ὑπέρλαμπρο, πού καμιά σκιά δέν μπορεῖ νά ἐπισκιάσει καί τίποτε δέν μπορεῖ νά ἀμαυρώσει.
Φῶς, λοιπόν ὁ Χριστός μας. «Τό φῶς ἐλήλυθεν εἰς τόν κόσμον καί ἠγάπησαν οἱ ἄνθρωποι μᾶλλον τό σκότος ἤ τό φῶς˙ ἦν γάρ πονηρά αὐτῶν τά ἔργα» (Ἰω. 3,19). Οἱ πονηροί ἄνθρωποι προτιμοῦν τό σκοτάδι, γιατί ἔχουν πονηρές σκέψεις καί ἐπιδίδονται σέ ἁμαρτωλές πράξεις. «Πᾶς ὁ φαῦλα πράσσων μισεῖ τό φῶς», συνεχίζει ὁ ἴδιος Εὐαγγελιστής, «καί οὐκ ἔρχεται πρός τό φῶς, ἵνα μή ἐλεχθῇ τά ἔργα αὐτοῦ».
Ἀδελφοί μου ἀγαπητοί,
Ὁ Κύριος ἦλθε στόν κόσμο ὡς Φῶς, γιά νά φωτίσει τίς καρδιές μας, γιά νά δώσει νόημα στή ζωή μας. «Ἰδού δέδωκά σε εἰς φῶς ἐθνῶν τοῦ εἶναί σε εἰς σωτηρίαν ἕως ἐσχάτου τῆς γῆς» (Ἠσαΐου 49,6). Ὁ Κύριος μᾶς φώτισε καί μᾶς φανέρωσε τήν Ἀλήθεια. Μᾶς κάλεσε κοντά Του, προκειμένου νά ἔχουμε μιά ζωή φωτεινή, μιά καινούργια ζωή, ζωή ἀγάπης καί δικαιοσύνης. Γιά τήν Ἀλήθεια αὐτή θυσιάστηκε στό Σταυρό γιά τή σωτηρία μας. Καλούμαστε νά
πιστέψουμε στό Φῶς. Νά πιστέψουμε στό Χριστό, γιά νά γίνουμε «τέκνα Φωτός». «Πιστεύετε εἰς τό φῶς, ἵνα υἱοί φωτός γένησθε» (Ἰω. 12, 36). Εἴθε τό Φῶς τοῦ Χριστοῦ νά φωτίζει τά βήματά μας.
Χρόνια πολλά καί εὐλογημένα
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ Ὁ Νικαίας Ἀ λ έ ξ ι ο ς