Η ακεραιότητα είναι απλότητα, ακακία και άσπιλη καθαρότητα της ψυχής. Η ακεραιότητα είναι αρετή υψίστης αξίας, διότι είναι καρπός χριστιανικής τελειότητας. Ο ακέραιος μελετά μέρα και νύχτα ποιο είναι το θέλημα του Θεού, το αγαθό, το ευάρεστο και τέλειο, για να το ακολουθήσει. Εξετάζει τη ζωή του και ερευνά τα βάθη της καρδιάς του. Δεν ανέχεται τίποτα μέσα σ’ αυτή, που αντιτίθεται στον ηθικό νόμο. Απομακρύνει κάθε πονηρή επιθυμία και διώχνει κάθε πάθος. Κανένα σύννεφο δεν επιτρέπει να πλησιάσει· τα θέλει όλα να είναι φωτεινά και να καταλάμπουν μέσα στην αγνότητα. Η θέλησή του επιθυμεί πάντα το αγαθό και επιμένει σταθερά όταν δοκιμάζεται από βάσανα. Οι πόθοι του είναι ιεροί, η αγάπη του αγία, απλώνεται προς όλους και τίποτα δεν μπορεί να τη μειώσει. Εργάζεται το αγαθό, αγαπάει την αλήθεια και τη δικαιοσύνη. Επιδιώκει πάντοτε την ειρήνη και αγωνίζεται με όλη του την καρδιά για την επικράτησή της. Εργάζεται πράττοντας ότι μπορεί για την αποκατάσταση της βασιλείας του Θεού πάνω στη γη.
Ο ακέραιος μελετά μέρα και νύχτα ποιο είναι το θέλημα του Θεού, το αγαθό, το ευάρεστο και τέλειο, για να το ακολουθήσει. Εξετάζει τη ζωή του και ερευνά τα βάθη της καρδιάς του. Δεν ανέχεται τίποτα μέσα σ’ αυτή, που αντιτίθεται στον ηθικό νόμο
Ο ακέραιος άνθρωπος με τη βοήθεια του Θεού κατανίκησε τα πάθη της ψυχής και του πνεύματος του και έχει την ειρήνη να βασιλεύει μέσα στην καρδιά του. Η ακεραιότητα καταστόλισε το ήθος του και ομόρφυνε τον χαρακτήρα του. Ο ακέραιος άνθρωπος είναι γλυκός, μειλίχιος, χαριτωμένος. Η φρόνηση, η σύνεση, η ευφυΐα, η θέληση, η ντροπή, η σωφροσύνη, η εγκράτεια, η αμνησικακία, η πραότητα, η μακροθυμία, η χρηστότητα και η αγαθοσύνη, καταλάμπρυναν την εικόνα του προσώπου του· διότι καθεμιά από τις αρετές αυτές, με λεπτές γραμμές αποτύπωσαν καλλιτεχνικά τη χάρη τους στην εικόνα αυτή. Η ελεημοσύνη και η εκδηλώνεται ως χάρη και ευεργεσία προς όλους. Η ευγένεια περιβάλλει όλο το παρουσιαστικό του. Ο ακέραιος έγινε εικόνα του Θεού, αφού τήρησε την εντολή του Κυρίου που δόθηκε στους μαθητές Του: «Ας γίνετε λοιπόν φρόνιμοι σαν τα φίδια και ακέραιοι σαν τα περιστέρια» (Μτ. ι’ 16).
Μακάριος ο άνθρωπος αυτός!
Απόσπασμα από το βιβλίο: « Το γνώθι σαυτόν – κείμενα αυτογνωσίας» – Αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως, Εκδόσεις Άθως, Σεπτέμβριος 2014, σελ. 299-301